Elektrificatie: Iemand denkt eindelijk eens logisch na over auto’s opladen

Onderstaande tekst komt van MSN/ Topgear nederland:

Onderaan de tekst onze mening.

 

 

————-

Laadstations zouden binnenkort tot het verleden kunnen behoren als de belofte van professor Satyam Kumar Jha werkelijkheid wordt. Lucht omzetten in een onuitputtelijke energiebron voor elektrische voertuigen is niet langer beperkt tot sciencefiction-scenario’s. Deze vooruitgang, zowel verleidelijk als complex, roept al een veelheid aan technische en ethische vragen op.

Een elektrische auto die zichzelf oplaadt tijdens het rijden: een ambitieus project
Stel je een elektrische auto voor die zijn eigen energie kan opwekken terwijl hij onderweg is. Dat is de gedurfde gok van de Indiase professor Satyam Kumar Jha, die werkt aan een revolutionair concept. Het idee? De lucht rondom het voertuig gebruiken om een turbine aan te drijven en zo elektriciteit te produceren, zonder dat traditionele laadstations nodig zijn.

Hoe werkt dit ingenieuze systeem?
Het hart van het project is een fascinerende innovatie: een luchtinlaat aan de voorkant van het voertuig vangt de aerodynamische stroom op zodra de auto in beweging is. Deze wind drijft een turbine aan die in de motor is geïnstalleerd, waarbij de kinetische energie van de lucht wordt omgezet in elektriciteit. Volgens de eerste demonstraties zou het systeem zelfs bij lage snelheden, vanaf 30 km/u, kunnen werken. Een bijzonderheid? In tegenstelling tot sommige vergelijkbare oplossingen is het niet nodig om een zichtbare windturbine op het dak van het voertuig te plaatsen.

Naar een grotere autonomie: welke voordelen?
Als dit project algemeen zou worden, zou het de industrie van elektrische voertuigen kunnen veranderen. Hier is waarom:
Stops om op te laden zouden tot het verleden kunnen behoren.
De autonomie van elektrische voertuigen, vaak gezien als een belemmering voor hun adoptie, zou aanzienlijk verbeteren.
Door het verminderen van het gebruik van laadstations zou de totale ‘energievoetafdruk’ worden verlicht.
Naast deze directe voordelen zou het concept veel bestuurders kunnen aanspreken die nog aarzelen om over te stappen op elektrisch rijden. Maar alles is nog niet perfect…

Tussen beloften en technische uitdagingen
Ondanks deze indrukwekkende vooruitzichten blijven er grote uitdagingen over. De eerste betreft de aerodynamische weerstand. Het luchtinlaatsysteem zou namelijk de windweerstand kunnen verhogen, wat een extra energieverbruik door het voertuig vereist, waardoor de winst gedeeltelijk tenietgedaan kan worden. Vervolgens heeft het project van Satyam Kumar Jha nog geen volledige wetenschappelijke validaties ondergaan, een noodzakelijke stap om de haalbaarheid op grote schaal te garanderen.

Ten slotte rijst de vraag: kan zo’n concept worden geïntegreerd in bestaande voertuigen, of vereist het volledig herontworpen modellen? De uitdagingen zijn groot, maar de antwoorden zouden wel eens kunnen leiden tot historische vooruitgangen voor duurzaam transport.

Wat is de toekomst van deze technologie?
De weg is nog lang, maar dit project roept al boeiende vragen op. Als dit oplaadsysteem de experts zou overtuigen, zou het de normen voor elektrische voertuigen kunnen herdefiniëren en de toekomst van mobiliteit kunnen sturen. Een stille revolutie die op een dag uw dagelijkse ritten zou kunnen vergezellen
—————————————————————————————————————————————-
Beterit mening en conclusie:

Ik roep al jaren, dat we in de motor ruimte van auto’s (alle soorten en maten) een soort windturbine apparaat zouden moeten plaatsen met als luchtinlaat in de hele voorkant van de auto. Deze zorgt er dan voor dat een dynamo de accu’s oplaad. Simpel, net als met de fiets vroeger een dynamo aan het voorwiel had, maar dan in plaats van een lampje, de accu bijladen. Feitelijk hetzelfde principe gebruiken als de regeneratie techniek bij remmen alleen dan door de rijwind en een of meer mini energiecentrales/  turbine.

Als het milieu en de z.g.n. CO2 problemen echt de reden zouden zijn voor de push naar elektrificatie dan zou dit concept allang zijn uitgekristalliseerd.
Super schoepen achter de gril en via inlaat openingen onder en op de auto, moderne dynamo’s en accu’s erachter en vrijheid blijheid.

Probleem hiermee: dit levert geen geld op en dan kan men de bewegingen niet meer controleren dus dit hele project zal afgeschoten worden met de reden van ‘onmogelijk’of gevaarlijk oid. Net als de initiatieven om op zaden, waterstof en water te rijden zijn verpletterd door de politiek die bang zijn geen geld meer te krijgen van de grote olie boeren etc.

Al zullen ze in Den Haag/ EU wel een belasting op wind verzinnen…..

 

Wij zeggen DOEN! en ook nucleaire toepassingen verzinnen in de transport wereld.
An electric car which uses wind as a power source has been proposed in a Colombia as a sustainable transport option. Eolo- 9 jaar geleden…


Kijk naar deze post uit 2014
. Er zijn geen nieuwe uitvindingen, er is alleen onwil en financiële en geo-politieke tegenwerking!